FRuktvärdens bananskola

Omogna bananer är 1-3
Mogna bananer är  4-7


Få frukter är så populära som bananer! Vi har valt att endast ha ekologiska bananer i våra korgar. Vilket självklart uppskattas av såväl våra kunder som de som jobbar på bananplantagen. 

Bananen är också den frukten som är lite extra knepig för vår bransch, då den är populär och kan ätas i olika mognadsfaser (färger) så är också kundernas preferenser olika. Vissa vill äta dem när de fortfarande är lite gröna, andra när de är helt gula och en del när de har bruna prickar och innehåller mer fruktsocker.
Under vintertid är det också lite extra knepigt för om bananen utsätts för lite kyla (vilket de tyvärr gör när det är riktigt kallt ute), så blir de lite gråa/mörka i skalet. Fruktköttet förblir oskadat, så det är bara att äta på, men skalet får som sagt en grå ton..

Bananer har mycket kolhydrater, som är en av de främsta energikällorna för kroppen. Dess höga sockerhalt kompenseras dock med en låg fettnivå och en hög fibernivå, som hjälper till att reglera absorptionen av sockret.

Denna frukt gör att vi känner oss mätta och den är en bra källa till kalium. Kalium minskar vätskeretention i kroppen och är även bra för att behandla sjukdomar som hypertoni och reumatism.

Utöver dess utsökta smak medföljer även viktiga C-vitaminer, som hjälper till att stärka immunförsvaret, och vitamin B-6, som är nyckeln till att skapa nya celler i kroppen.
Bananer förbättrar cirkulationen och motverkar muskelkramper, är bra på att motverka depression och minskar nivåerna av det dåliga kolesterolet, samt är bra för huden och håret och till och med matsmältningen. Det finns många anledningar att lägga till bananer i kosten. Men är det bäst att äta dem gröna eller mogna?

Vissa föredrar bananer som fortfarande är gröna och hårda, andra när de nästan är övermogna. Det är även bra att veta att bananernas näringsvärden ändras när de mognar.

Vi vet alla att bananerna är sötare ju mognare de är. Detta beror på att dess enzymer omvandlas till stärkelse, och när frukten mognar omvandlas denna stärkelse till mono- och disackarider, som sackaros, glukos och fruktos (enkla sockerarter). Det är precis när stärkelsen omvandlas till socker som bananen mognar och blir enklare för magen att smälta. Studier har dock visat att bananer som mognar mister en del av sina vitaminer och mineraler.

Å andra sidan visade en nyligen utgiven studie att bananer som mognar även producerar olika antioxidanter och att den har egenskaper som kan motverka cancer, vilket gör att den hjälper kroppen på olika sätt. Då bananen är helt gul och har mörka fläckar producerar den en substans som kallas TNF, som har förmågan att motverka elakartade celler. Studien drog slutsatsen att bananer, då de är mogna, är mycket effektiva för att motverka cancer.

Forskarna kom även fram till att mogna bananer är 8 gånger mer effektiva när det kommer till att stärka immunförsvaret, jämfört med de gröna.
För de flesta rekommenderas det därför att man äter mogna bananer, speciellt de som är gula och har märken på sina skal. De som lider av diabetes bör dock vara vaksamma på hur stora mängder de konsumerar.

Hur man än föredrar sin banan, så är en sak säker de är goda, enkla att äta var som helst och kommer vackert förpackade i sitt fina skal. 

Du kan läsa mer om bananer här och om bananmognad här.